Petr Gláser, Ludmila Maděrová, Pavel Zahradník
Pilíř se sousoším Nejsvětější Trojice a sochami českých zemských patronů v Bakově nad Jizerou
Památky středních Čech 2018/32, str: 35–50
Rubrika: Studie
Odkaz pro citaci: http://www.pamatkysc.cz/clanek?ID=129
Předkládaný příspěvek volně navazuje na text publikovaný na
stránkách tohoto časopisu v loňském roce, který byl věnován problematice
péče o památky z pojizerského pískovce na Mladoboleslavsku.
Bakovský pilíř zde byl tehdy zmíněn pouze okrajově v celkovém
kontextu řešené oblasti. Samostatný text je mu nyní věnován z několika
důvodů. Kromě recentně provedeného archivního průzkumu
byl v souvislosti s plánovaným restaurováním památky proveden
komplexní interdisciplinární průzkum, který probíhal od srpna
roku 2017 do konce března roku 2018 a přinesl nové poznatky o aktuálním
stavu díla. Svatotrojiční pilíř byl vztyčen na náměstí v Bakově
nad Jizerou v blízkosti kostela sv. Bartoloměje v roce 1727 z nadace
Valdštejnů a obce bakovské, jak uvádí soudobý zápis v městském
manuálu. Autorem sochařské výzdoby byl sochař Josef Jelínek
z Kosmonos, nejvýraznější osobnost sochařské rodiny Jelínků, která
působila v regionu od 70. let 17. století až do počátku 19. století.
Těžiště prací Jelínků leží bez pochyby na území Mladoboleslavska
a přilehlých oblastí Jičínska, Turnovska, Liberecka i Nymburska.
S jejich tvorbou se však setkáváme i na vzdálenějších místech, kdy
svými řezbami vybavují také klášterní kostel v Benešově (sochy klečících
andělů v nástavci oltáře Panny Marie Růžencové) či kostel
Jména Ježíš v Lánech. Právě tyto práce jsou badateli kladeny do souvislosti
s tvorbou Matyáše Bernarda Brauna. Bakovský pilíř je jediným
oblačným sloupem, který dílna vytvořila. Za dobu své existence
prošel mnohými obnovnými zásahy. První velká oprava přichází
ani ne po sto letech od vzniku díla a počátku jeho „expozice“ povětrnosti.
Během 19. století se pak obnovuje ještě dvakrát i nátěr a zlacení.
Další tři opravy byly provedeny jen během první poloviny
20. století. To už se trojiční sloup nachází ve velmi vážném až havarijním
stavu. V druhé polovině století se intenzita zásahů zvyšuje na
čtyři opravy, přičemž dochází k zásadním náhradám soch světců
a později i vrcholového sousoší Nejsvětější Trojice za výdusky.
Z těchto materiálů vycházel i výše uvedený restaurátorský průzkum.
Byly využity dostupné metody, mezi které patří archivní a literární
rešerše, podrobné vizuální vyšetření památky, zaměření památky
a vytvoření ortopohledů, kvalitní fotodokumentace, odběr a vyšetření
vzorků, měření in situ (např. Ultrazvuková transmise, Karstenovy
trubice). Vyhodnocení provedeného průzkumu se promítlo do sestavení
záměru obnovy, zároveň upozornilo na určité limity dosavadního
bádání a tím také byla nastolena k diskuzi další témata.