Hana Prixová Dvorská
Architektonické souvislosti renesančního kostela Stětí sv. Jana Křtitele v Hospozíně
Památky středních Čech 2017/31, str: 30–44
Rubrika: Studie
Odkaz pro citaci: http://www.pamatkysc.cz/clanek?ID=107
Na přelomu 16. a 17. století vznikla ve středních Čechách zajímavá
skupinka renesančních sakrálních staveb, které se v několika
ohledech vymykají místní soudobé produkci. Jedná se o tři kostely
– Stětí sv. Jana Křtitele v Hospozíně, sv. Kateřiny Alexandrijské ve
Velvarech a o špitální kostel sv. Jiří, rovněž ve Velvarech. Již v 60. letech
20. století Eva Šamánková správně upozornila na jejich spojitost.
I když své teze blíže nerozvedla, dnes se při bližším zkoumání,
potvrzují. Článek se zabývá naznačenou skupinku sakrálních staveb,
a to se zvláštním zřetelem na kostel Stětí sv. Jana Křtitele v Hospozíně
a hledá jejich vzájemné vazby i vztah k dalším renesančním objektům,
vznikajícím na přelomu 16. a 17. století v Čechách a Sasku.
Na pozadí historického kontextu, který se opírá o důležitost Velvar
jako prosperujícího královského města, ležícího na důležité zemské
cestě z Prahy do Saska, historických souvislostí a srovnání jednotlivých
architektonických prvků, jsou postupně nacházeny souvislosti
staveb a další důležité analogie.
Prokazatelná umělecká vazba je zřetelná mezi hospozínskou
stavbou a renesanční úpravou chrámu sv. Kateřiny Alexandrijské ve
Velvarech. Zásadní pro souvislosti obou staveb byla právě aktivita
pánů z Hrobčic, kteří nechali roku 1595 postavit kostel v Hospozíně,
významně se donátorsky podíleli na přestavbě velvarském chrámu
v době do roku 1599. Obě stavby spojuje podoba zpěváckých
kůrů, pro které bylo použito shodných architektonických prvků a
dále konzoly klenby lodi v kostele sv. Kateřiny a kněžišti kostela Stětí
sv. Jana Křtitele s andílčími a ženskými hlavičkami, kryté iónskými
římsami s vejcovcem. Typologicky shodné konzoly nacházíme
tedy jak v Hospozíně, tak v chrámu sv. Kateřiny ve Velvarech a v poněkud
odlišné formě pak v kostele sv. Jiří. Konzoly z kostelů Stětí
sv. Jana Křtitele a sv. Kateřiny Alexandrijské ukazují na konkrétní
propojení se severem Čech ovlivněným Saskem. V pohřební kapli
Redernů při kostele Nalezení sv. Kříže ve Frýdlantu nacházíme totiž
konzoly typologicky analogické, pocházející pravděpodobně z doby
kolem roku 1596. Základní motiv andílčích hlav není v renesanci
ničím neobvyklým, ale ve formě známé z Hospozína, Velvar a Frýdlantu
patrně nemají v Čechách prozatím známou adekvátní analogii.
Chceme-li srovnat kvalitu konzol z Hospozína, Velvar a Frýdlantu,
pak posledně jmenované jsou nejkvalitnější – nepostrádají
jemnost, výraz a hlavně propracovanost v detailu a naopak hospozínské
konzoly provedla ruka méně zručného kameníka. Zajímavá je
vzájemná chronologická posloupnost plastik. K roku 1595 byly vytvořeny
konzoly v Hospozíně a prozatím se zdá, že až následně, kolem
roku 1598, podepřely podobné konzoly klenbu lodi kostela
sv. Kateřiny ve Velvarech. Přibližně současně pak vznikly analogicky
blízké konzoly kaple Redernů ve Frýdlantu. V dosavadní literatuře
byl vznik kaple kladen až mezi leta 1605–1610. Posunutí datace
konzol ve Frýdlantu do 90. let 16. století může mít význam pro interpretaci
ovlivnění staveb „velvarského okruhu“ architekturou saského
původu.
Pro konzoly v Hospozíně, sv. Kateřiny ve Velvarech i kapli Redernů
ve Frýdlantu není dosud známá společná grafická předloha.
Zajímavé je, že byla nejprve použita pro malý hospozínský farní kostel
a teprve potom pro stavby, které jej svým významem přesahují.
Teoreticky je tedy možné spekulovat o existenci další, dnes již zaniklé
renesanční stavby, která inspirovala pány z Hrobčic ve středních
Čechách.
Prvkem, který spojuje kostel Stětí sv. Jana Křtitele v Hospozíně
s hřbitovním kostelem sv. Jiří ve Velvarech je vzácně v Čechách na
konci 16. století používaná sálová dispozice s neodděleným kněžiště.
Takřka současně vznikala asi jen v blízkých Třebenicích a o několik
málo let předčila proslavenou početnější skupinu severomoravských
a slezských kostelů, jejichž dispozice byla založena na podobném
principu (kostely ve Velkých Losinách, Branné, Sobotíně). Možnou
paralelou k volbě v době a místě ne příliš obvyklé sálové dispozici
kostela mohou být saské stavby, ovlivněné učením Martina Luthera
i sjednocené prostory zámeckých kaplí (srov. kaple ve Wittenbergu.
Torgau, Drážďanech). V kostele v Hospozíně v renesanci nebyla provedena
plánovaná klenba a dnes již nevíme, jaký klenební vzorec
stavitel a stavebník zamýšleli. Mohla to být nějaká varianta síťové
klenby, analogická či alespoň blízká zaklenutí lodi velvarského městského
kostela sv. Kateřiny, či klenby, která později sjednotila vnitřní
prostor kostela sv. Jiří, rovněž bez vítězného oblouku.
Posledně jmenovaná sakrální stavba zůstává do jisté míry samostatnou
kapitolou v problematice architektonických vlivů staveb
velvarského okruhu. Tvarosloví kostela sv. Jiří je už manýristické.
Vertikální, štíhlé a přitom monumentální proporce, kombinující
pozdně gotické a renesanční architektonické prvky, jsou důvodem
ke srovnávání s významnými pražskými stavbami druhé dekády
17. věku – s kostelem sv. Rocha na Strahově (1603–1612) a luteránským
kostelem sv. Salvátora (1611–1614).
Propojení velvarské stavby s náročnými pražskými objekty je patrné
nejen v použitém architektonickém tvarosloví, ale i v detailech,
a to zejména v chrámu sv. Salvátora na Starém Městě pražském. Lze
konstatovat, že kostel sv. Jiří ve Velvarech sice kompozicí a některými
detaily rozvíjí principy známé už z 90. let 16. století z kostelů
v Hospozíně a ve Velvarech, ale formálně patří ke skupině pozdních
manýristických pražských staveb.