RT Journal Article SR Electronic A1 Minář, Ivan T1 Dědictví Buštěhradské dráhy v Kralupech nad Vltavou JF Památky středních Čech YR 2022 VO 36 IS 1 SP 26 OP 38 DO 10.56112/psc.2022.1.03 UL https://pamatkysc.cz/artkey/psc-202201-0003.php AB Trať Buštěhradské dráhy z Kladna do Kralup z let 1855-1856 byla první uhelnou dráhou v Čechách. Úsekem 20,5 km spojovala kladenské doly se severní státní dráhou a Vltavou. Její stavbu realizovaly firmy Lanna a Bratři Kleinové. V Kralupech se z první etapy výstavby dochovala trojice objektů. Nejstarším a památkově nejcennějším je objekt dílen s vodárnou z roku 1855 od inženýra Josefa Chvály, dostavovaný a rozšiřovaný sto let až do délky 187 m. Do 90. let 20. století zde bylo lokomotivní depo, dnes je velká část objektu opuštěná a předpokládá se jeho konverze na muzejní objekt. V roce 1856 byla proti dílnám postavena výpravní budova čp. 34. Tento patrový objekt byl několikrát modernizován, takže zcela ztratil památkovou hodnotu. Půl kilometru od nádraží se dochoval 100 m dlouhý úsek vlečky k bývalému vltavskému břehu kombinující násep a kamenný viadukt. V jeho koncovém objektu z 60. let 19. století byla umístěna čerpací stanice vodárny a po určitou dobu zde fungoval rotační výklopník na uhlí. Na bývalé vlečce dnes stojí rodinné domky čp. 71 a 73. Dochované objekty jsou unikátními doklady distribuce černého uhlí z kladensko-buštěhradského revíru a nejstaršími památkami svého druhu v Čechách.